EXPO

Ηλεκτρικά τα μισά λεωφορεία έως το 2025

Σύμφωνα με την πρόβλεψη της Bloomberg New Energy Finance (BNEF), στα προσεχή επτά χρόνια θα τριπλασιαστεί ο αριθμός των ηλεκτρικών λεωφορείων του πλανήτη. Με άλλα λόγια, το 2025 σχεδόν τα μισά λεωφο
Πέμ, 09/05/2019 - 10:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Στη Γραμμή 153 του Λονδίνου, μπήκαν σε λειτουργία ένδεκα BYD ADL Enviro200EV.

Σύμφωνα με την πρόβλεψη της Bloomberg New Energy Finance (BNEF), στα προσεχή επτά χρόνια θα τριπλασιαστεί ο αριθμός των ηλεκτρικών λεωφορείων του πλανήτη. Με άλλα λόγια, το 2025 σχεδόν τα μισά λεωφορεία θα είναι ηλεκτρικά, ενώ η συντριπτική πλειονότητα αυτών θα κυκλοφορεί στους δρόμους της Κίνας.

Πιο αναλυτικά, το 2017 κυκλοφορούσαν παγκοσμίως 386.000 ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ το 2025 ο αριθμός αυτός θα φτάσει περίπου στα 1,2 εκατομμύρια οχήματα. Αυτό σημαίνει πως με ορίζοντα επταετίας, τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία θα αντιπροσωπεύουν το 47% του συνολικού στόλου.

Η αναλύτρια Aleksandra O’Donovan, που συνέταξε την έρευνα της BNEF, τόνισε: «Η Κίνα θα ηγείται αυτής της αγοράς, λόγω της ισχυρής τοπικής στήριξης και των απαιτητικών στόχων των πόλεων.». Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η πρόβλεψη κάνει λόγο πως η Κίνα θα διαθέτει το 99% των λεωφορείων που θα κινούνται από μπαταρίες.

Επιστρέφοντας στο σήμερα, μπορεί τα ηλεκτρικά λεωφορεία να παραμένουν πιο ακριβά από εκείνα που κινούνται από πετρέλαιο ή φυσικό αέριο, αλλά σύμφωνα με τα πορίσματα της ανάλυσης της BNEF, προσφέρουν ήδη χαμηλότερο κόστος χρήσης στον ιδιοκτήτη τους. Μάλιστα, η αναμενόμενη πτώση των τιμών των μπαταριών, προβλέπεται να εξισώσει ως το 2026 το κόστος απόκτησης των ηλεκτρικών και των συμβατικών λεωφορείων.

Στην Ευρώπη

Δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση, λοιπόν, που οι παραγγελίες ηλεκτροκίνητων λεωφορείων συνεχώς πληθαίνουν. Η ολλανδική VDL Bus & Coach, για παράδειγμα, υπέγραψε πρόσφατα ένα συμβόλαιο με την εταιρεία HTM που έχει αναλάβει τις δημόσιες συγκοινωνίες της Χάγης, για την προμήθεια πέντε Citea SLF-120 Electric, με την προοπτική να αποκτηθούν επιπλέον τρεις μονάδες. Η εταιρεία εκτός από τα λεωφορεία αναλαμβάνει και την προμήθεια των συστημάτων φόρτισης, μια διαδικασία που πραγματοποιείται τόσο κατά τη διάρκεια της ημέρας όσο και της νύχτας. Τα λεωφορεία διαθέτουν παντογράφο στην οροφή και μπορούν να κινούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Η Χάγη αποτελεί την 9η πόλη της Ολλανδίας που συνεργάζεται με την VDL, το σύνολο των ηλεκτρικών λεωφορείων της οποίας υπολογίζεται πως διανύει καθημερινά 21.000 χλμ.

 Επιπλέον, τα πρώτα επτά ηλεκτροκίνητα VDL Citea LLE-99 Electric, ξεκίνησαν να λειτουργούν στο δήμο Bettembourg του Λουξεμβούργου. Υπεύθυνη είναι η εταιρεία Voyages Emile Weber, με τα ηλεκτρικά λεωφορεία να υπολογίζεται πως θα διανύουν περίπου 1.400 χλμ. κάθε ημέρα. Το μήκος των οχημάτων είναι στα 9,9 μέτρα και προσφέρουν ταχεία φόρτιση κατά τη διάρκεια της ημέρας και βραδεία κατά τις νυχτερινές ώρες. Πέραν του παντογράφου, το ηλεκτρικό λεωφορείο παίρνει ενέργεια και μέσω πρίζας.

Τέλος, τα αρθρωτά ηλεκτρικά VDL Citea SLFA επελέγησαν μέσω του διαγωνισμού «e-bus», από την Stadtwerke Osnabrück που είναι μία από τις μεγαλύτερες γερμανικές εταιρείες παροχής υπηρεσιών προς τους δήμους. Τα πρώτα 13 λεωφορεία VDL Citea SLFA Electric θα παραδοθούν στην πόλη του Osnabrück μέχρι τα τέλη του έτους. Πρόκειται για αρθρωτά οχήματα μήκους 18,1 μέτρων, τα οποία θα λειτουργήσουν στην πλήρως ηλεκτρική γραμμή 41, που ενώνει τα Düstrup και Haste. Τα εν λόγω λεωφορεία θα ενταχθούν στο σύστημα γρήγορης λεωφορειακής μετακίνησης BRT (Bus Rapid Transit), το οποίο λειτουργεί σε αρκετές πόλεις της Ευρώπης. Οι σταθμοί ταχείας φόρτισης θα βρίσκονται στην αφετηρία και τον τερματισμό της διαδρομής, αλλά και στο αμαξοστάσιο του δήμου, στο οποίο προγραμματίζεται να τοποθετηθούν φέτος επιπλέον 14 φορτιστές. Η σταδιακή δημιουργία ηλεκτρικών δημόσιων μέσων μεταφοράς, είναι ένα σημαντικό εγχείρημα για την πόλη του Osnabrück και εντάσσεται στο ευρύτερο πρόγραμμα «Mobile Zukunft» για ένα πιο φιλικό προς το περιβάλλον αστικό τοπίο.

Ιδιαίτερα δραστήρια στο ζήτημα της ηλεκτροκίνησης είναι και η κινέζικη BYD, η οποία μόνο το 2017 πούλησε περισσότερα από 14.000 ηλεκτρικά λεωφορεία. Πρόσφατα, μάλιστα, στη Γραμμή 153 του Λονδίνου, μπήκαν σε λειτουργία ένδεκα BYD ADL Enviro200EV. Τα λεωφορεία των 10,8 μέτρων διαχειρίζεται η εταιρεία Go-Ahead London για λογαριασμό της κρατικής υπηρεσίας Transport for London (TfL). Η BYD τοποθέτησε στο αμαξοστάσιο τα δικά της συστήματα φόρτισης, ενώ παράλληλα τρία ακόμα ηλεκτρικά BYD ADL λειτουργούν στις γραμμές 521, 507 και 360 του Λονδίνου.

H BYD έκλεισε μία ακόμα συμφωνία με τη Nobina, το μεγαλύτερο πάροχο μέσων μαζικής μεταφοράς της Νορβηγίας. Η νέα παραγγελία αφορά σε 14 μονάδες του ηλεκτρικού BYD των 12 μέτρων, οι οποίες θα μπουν σε λειτουργία στη σουηδική πόλη Landskrona. Η παραγγελία αποτελεί μέρος ενός συμβολαίου με διάρκεια μέχρι το 2024 και έρχεται σε συνέχεια αυτής του Όσλο, στο οποίο από τα τέλη του 2017 λειτουργούν δύο αρθρωτά ηλεκτρικά λεωφορεία της BYD. Τα νέα 12μέτρα οχήματα θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια μέχρι τα τέλη του έτους, με την BYD να έχει πουλήσει 17 ακόμα ηλεκτρικά λεωφορεία 12 μέτρων στις πόλεις Eskilstuna και Ängelholm.

Οι ηλεκτρικές παραγγελίες συνεχίζονται με τη Solaris, η οποία παρέδωσε 12 ηλεκτρικά λεωφορεία στην πόλη του Μπέργκαμο, με τους Πολωνούς να έχουν πουλήσει μέχρι στιγμής σχεδόν 850 οχήματα όλων των ειδών σε πόλεις της Ιταλίας. Τον προσεχή Μάρτιο, μάλιστα, το Μιλάνο θα αποκτήσει και αυτό άλλα δέκα ηλεκτρικά λεωφορεία της Solaris. Το Urbino electric κινείται από δύο ηλεκτροκινητήρες απόδοσης 125 kW (168 ίππων) έκαστος, ενώ διαθέτει μπαταρίες Solaris High Energy συνολικής χωρητικότητας 240 kWh. Το σύστημα φόρτισης έχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης δύο οχημάτων ταυτόχρονα.

Κλείνουμε με μία παραγγελία λεωφορείων όχι αμιγώς ηλεκτρικών, αλλά υβριδικών. Λόγος γίνεται για την πόλη της Κρακοβίας, η οποία στο 2ο μισό του έτους θα παραλάβει 12 αρθρωτά Volvo 7900 Hybrid. Μέχρι τώρα, η εταιρεία έχει πουλήσει περισσότερα από 50 υβριδικά λεωφορεία στην Πολωνία, τα οποία κατασκευάζονται στο τοπικό εργοστάσιο του Βρότσλαβ, που λειτουργεί από το 2010. Το 7900 Hybrid κινούμενο με ταχύτητες 15-20 χλμ./ώρα χρησιμοποιεί αποκλειστικά ηλεκτρική ενέργεια. Πάνω από εκεί, μπαίνει σε λειτουργία ένας μικρός 4κύλινδρος diesel κινητήρας, με την ενέργεια που παράγεται κατά την πέδηση να ανακτάται και να αποθηκεύεται στις μπαταρίες. Η Volvo ισχυρίζεται πως τα υβριδικά της λεωφορεία καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα κατά 30-40%, ενώ κατά το ίδιο ποσοστό μειώνονται οι εκπομπές CO2, σε σύγκριση με τα πετρελαιοκίνητα λεωφορεία.