Συνεχείς είναι οι παραγγελίες από τους φορείς των αστικών συγκοινωνιών των περισσότερων ευρωπαϊκών πόλεων προς τους κατασκευαστές των ηλεκτρικών λεωφορείων, οι οποίοι με νέα εργοστάσια και γραμμές παραγωγής προσπαθούν να καλύψουν την πρωτοφανή αυτή ζήτηση οχημάτων μηδενικών ρύπων.
Η ίδια αυξημένη ζήτηση ηλεκτροκίνητων λεωφορείων παρατηρείται και από τους διαχειριστές των στόλων των αεροδρομίων, των ιστορικών και αρχαιολογικών χώρων κ.λ.π. Στην Ελλάδα, δημοσιεύθηκε η απόφαση Σπίρτζη για την προμήθεια των 750 λεωφορείων από τα οποία 320 θα είναι ηλεκτρικά, αλλά στο μεταξύ ορισμένοι δήμοι διαπραγματεύονται την αγορά μικρών ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ ήδη ο δήμος Ρεθύμνου κυκλοφορεί το πρώτο του ηλεκτρικό όχημα.
Στην Ευρώπη, οι πιο πρόσφατες παραγγελίες αφορούν σε e-Citaro και σε eIrizar, αλλά την έκπληξη σημείωσε η BYD, η οποία πήρε παραγγελία για 20 αρθρωτά 18μετρα ηλεκτρικά λεωφορεία από τη Novina που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία δημόσιων μεταφορών όχι μόνο στη Σουηδία, αλλά γενικά στις Σκανδιναβικές χώρες. Αυτή τη φορά η εταιρεία έκλεισε 20 μονάδες του αρθρωτού eBus K11 των 18 μέτρων, από τα οποία τα τέσσερα (4) θα λειτουργήσουν προς τα τέλη του έτους στην περιφέρεια Barkarby της Στοκχόλμης και τα υπόλοιπα 16 στο Λινσέπινγκ της νότιας Σουηδίας. Έτσι, ο στόλος ηλεκτροκίνητων BYD της Nobina πρόκειται να φτάσει στις 138 μονάδες, γεγονός που καθιστά την εταιρεία τον καλύτερο πελάτη της κινέζικης αυτοκινητοβιομηχανίας στις Σκανδιναβικές χώρες.
Αξίζει να τονιστεί πως, τα τελευταία BYB eBus της Nobina τροφοδοτούνται με ενέργεια από νέας γενιάς μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου (BYD Iron-Phosphate), οι οποίες δεν περιέχουν κοβάλτιο και προσφέρουν -σύμφωνα με την εταιρεία- υψηλά επίπεδα απόδοσης και λειτουργική ασφάλεια. Σημειώνεται, τέλος, πως περισσότερα από 700 ηλεκτροκίνητα BYD κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους της Ευρώπης.
eIRIZAR
Μετά το Ντίσελντορφ της Γερμανίας, το Σαφχάουζεν της Ελβετίας γίνεται άλλη μία ευρωπαϊκή πόλη που παραγγέλνει ηλεκτρικά λεωφορεία από την Irizar , με το συμβόλαιο να προβλέπει την παράδοση 15 Irizar ie tram, αλλά και την κατασκευή εκ μέρους της εταιρείας από τη Χώρα των Βάσκων, των υποδομών φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Μεγάλο ενδιαφέρον έχει το γεγονός, πως οι εν λόγω σταθμοί φόρτισης θα χρησιμοποιούν υδροηλεκτρική ενέργεια χάρη στον ποταμό Ρήνο που διασχίζει την πόλη, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Αναλυτικότερα, η ελβετική πόλη θα παραλάβει 7 μονάδες του μοντέλου των 12 μέτρων και 8 μονάδες της έκδοσης των 18 μέτρων και παράλληλα θα αποκτήσει και 12 σταθμούς ταχείας φόρτισης των 600 kW, αλλά και 16 φορτιστές οι οποίοι θα τοποθετηθούν εντός του ντεπό. Μάλιστα, προβλέπεται το ενδεχόμενο και μίας δεύτερης φάσης του προγράμματος «εξηλεκτρισμού» των αστικών συγκοινωνιών της πόλης για την περίοδο 2022-2027, βάσει της οποίας ενδέχεται να αποκτηθούν επιπλέον 47 λεωφορεία, 20 ταχυφορτιστές και 51 σταθμοί φόρτισης στο ντεπό.
Υπενθυμίζεται πως το Irizar ie tram, το οποίο είναι ένα κανονικό ηλεκτρικό λεωφορείο που οπτικά μοιάζει με τραμ, προσφέρεται σε δύο εκδόσεις με μήκος 12.165 και 18.730 χλστ. αντίστοιχα. Η 12μέτρη έκδοση μεταφέρει έως και 86 επιβάτες και φέρει ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 180 kW (241 ίπποι) ισχύος και 1.500 Nm ροπής, ο οποίος τροφοδοτείται με ενέργεια από μπαταρίες ιόντων λιθίου χωρητικότητας έως και 375 kWh. Σε ό,τι αφορά στην έκδοση των 18 μέτρων, αυτή μεταφέρει μέχρι και 155 επιβάτες και εξοπλίζεται με ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος αποδίδει 235 kW (315 ίπποι) ισχύος και 2.300 Nm ροπής και αντλεί ενέργεια από μεγαλύτερες μπαταρίες χωρητικότητας έως και 525 kWh.
eCitaro
Τη μεγαλύτερη μέχρι τώρα παραγγελία για το eCitaro δέχθηκε πρόσφατα η Mercedes-Benz , καθώς η εταιρεία δημόσιων συγκοινωνιών «ESWE Verkehrsgesellschaft» από το Βισμπάντεν, έκλεισε 56 μονάδες του ηλεκτροκίνητου λεωφορείου. Τα 10 πρώτα eCitaro θα κυκλοφορούν στους δρόμους της πρωτεύουσας του κρατιδίου της Έσσης ήδη από φέτος, ενώ τα υπόλοιπα θα παραδοθούν του χρόνου, με τη γερμανική πόλη -σε σύντομο χρονικό διάστημα- να καθιστά ηλεκτρικό το 1/5 του στόλου των λεωφορείων της.
Από το σύνολο των λεωφορείων που θα λειτουργούν στο Βισμπάντεν, τα 15 πρώτα θα εξοπλίζονται με τις σημερινές μπαταρίες ιόντων λιθίου ή για να είμαστε πιο ακριβείς με τις μπαταρίες NMC, που φέρουν κυψέλες λιθίου-νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου-οξειδίου. Κάθε eCitaro είναι εξοπλισμένο με δώδεκα στελέχη μπαταριών, συνολικής χωρητικότητας 292 kWh., που υπόσχονται αυτονομία που ξεκινά από τα 170 χλμ. και φτάνει μέχρι και τα 280 χλμ.