Με τη δημοσίευση του νόμου 4710/20 περί προώθησης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, και το άνοιγμα της πλατφόρμας επιδοτήσεων, μια σειρά ερωτημάτων που απασχολούσαν πολίτες και επαγγελματίες απαντήθηκαν διεξοδικά θα λέγαμε, και πλέον το τυπικό μέρος που αφορά στην παροχή κινήτρων για τα «καθαρά» οχήματα γίνεται ξεκάθαρο, όπως ξεκάθαρο είναι και το κείμενο των αντικινήτρων για την αγορά παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων. Το πώς ο νομοθέτης κάνει αυτό τον διαχωρισμό των οχημάτων θα το δούμε παρακάτω.
Ομοίως καθορίζεται το συνολικό νομοθετικό πλαίσιο, που ορίζει τις υποδομές φόρτωσης, από τις πιο απλές, τις οικιακές, μέχρι εκείνες των δημόσιων χώρων, όπως και των ντεπό για στόλους πολλών οχημάτων. Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφέρουμε, ότι ήδη δεκάδες δήμοι της χώρας και πλήθος επιχειρηματιών έχουν σε εξέλιξη προγράμματα εγκατάστασης φορτιστών σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους και όπως είχαμε επισημάνει στο εκθεσιακό συνέδριο «Ηλεκτροκίνηση Expo» πέρυσι τον Νοέμβριο, αναμένεται πλημμυρίδα φορτιστών παντού σε όλη τη χώρα και φυσικά στους ΣΕΑ (Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών), κάτι που ενδιαφέρει και τους επαγγελματίες της Μεταφοράς.
Ήδη η ΔΕΗ προκήρυξε διαγωνισμό για τους πρώτους χίλιους φορτιστές, στη βάση ενός προγράμματος εγκατάστασης 10.000 φορτιστών σε όλη την επικράτεια. Αυτή, η ταχεία ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης οφείλεται κατά κύριο λόγο στο υψηλό ποσοστό χρηματοδότησης που προβλέπεται από κρατικές και, κυρίως, κοινοτικές πηγές. Όταν τις υποδομές φόρτισης αναλαμβάνουν οι Περιφέρειες και οι Δήμοι, προβλέπονται διαγωνιστικές διαδικασίες για την τοποθέτηση του απαιτούμενου αριθμού φορτιστών ανά περιοχή και για διάφορα σημεία με δημόσια πρόσβαση από τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Επιπλέον, προβλέπεται και «δικλίδα» ασφαλείας για την τοποθέτηση φορτιστών σε σημεία (απόμακρα, χαμηλής κυκλοφορίας κ.λ.π.) στην περίπτωση κατά την οποία οι ιδιώτες δεν θα εκδήλωναν ενδιαφέρον.
Τιμολόγηση Υπηρεσιών Επαναφόρτισης
Ο νομοθέτης προβλέπει μεν τις παραμέτρους που θα λαμβάνονται υπόψη από τον ιδιώτη επιχειρηματία για την κοστολόγηση των υπηρεσιών επαναφόρτισης, αλλά το τελικό κόστος της τιμής της kW που θα πληρώνει ο οδηγός στην πρίζα (όπως λέμε στην αντλία), θα διαμορφώνεται στο πλαίσιο του ανταγωνισμού, ενώ θα επηρεάζεται και από τον πάροχο της ηλεκτρικής ενέργειας (π.χ. ΔΕΗ). Στην τελική χρέωση του χρήστη Η/Ο συνυπολογίζονται όλες οι παράμετροι της φόρτισης που διαμορφώνουν την τελική τιμή, όπως καταναλωθείσα ενέργεια ή χρονική διάρκεια συνεδρίας και ισχύς ή τύπος φόρτισης, καθώς και άλλες χρεώσεις. Τα δεδομένα φόρτισης και επιπρόσθετες χρεώσεις που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό της τελικής χρέωσης πρέπει να διατίθενται προς ενημέρωση του χρήστη Η/Ο, όσο αυτός βρίσκεται ακόμη στον χώρο του σημείου με έναν ή περισσότερους τρόπους, όπως εμφάνιση στην οθόνη του σταθμού φόρτισης, αναγραφή σε απόδειξη ή τιμολόγιο που εκδίδεται στον ίδιο χώρο και αποστολή μέσω κατάλληλης ηλεκτρονικής εφαρμογής και να αποστέλλονται άμεσα στον συμβεβλημένο με αυτόν Π.Υ.Η., εφόσον πρόκειται για χρήστες συμβολαίου.
Φορτιστές σε υφιστάμενα κτίρια
Σε υφιστάμενα κτίρια επιτρέπεται στον ιδιοκτήτη ή δικαιούχο αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης, με αποκλειστική δαπάνη, ευθύνη και επιμέλειά του, η εγκατάσταση υποδομής καλωδίωσης στη δική του θέση στάθμευσης και η εγκατάσταση και λειτουργία σημείου επαναφόρτισης Η/Ο, το οποίο τροφοδοτείται απευθείας μέσω της υφισταμένης παροχής ρεύματος ιδιόκτητου χώρου εντός της ίδιας οικοδομής ή μέσω νέας ιδιόκτητης παροχής ρεύματος.
Σε υφιστάμενα κτίρια που δεν προορίζονται για κατοικία και διαθέτουν περισσότερες των είκοσι (20) θέσεων στάθμευσης οχημάτων, εγκαθίσταται υποχρεωτικά μία (1) κατ’ ελάχιστον θέση στάθμευσης με σημείο επαναφόρτισης Η/Ο ανά είκοσι (20) θέσεις στάθμευσης έως την 1η.1.2023.
Ειδικά κίνητρα για τα ΤΑΧΙ:
1. Στις έδρες - διοικητικές μονάδες, όπου κυκλοφορούν αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά ηλεκτρικά επιβατικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.ΤΑΞΙ) με εκπομπές ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ., δύνανται να καθορίζονται χώροι στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) με τις απαιτούμενες υποδομές επαναφόρτισης Η/Ο για χρήση αποκλειστικά από αυτά, απαγορευμένης της χρησιμοποίησής τους από Ε.Δ.Χ.-ΤΑΞΙ με άλλη πηγή ενέργειας.
2. Στους χώρους στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) Ε.Δ.Χ.ΤΑΞΙ οχημάτων που προορίζονται για μικτή χρήση, ήτοι χρησιμοποιούνται και από Ε.Δ.Χ.-ΤΑΞΙ με άλλη πηγή ενέργειας, τα αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά ηλεκτρικά Ε.Δ.Χ.-ΤΑΞΙ οχήματα εξωτερικής φόρτισης με εκπομπές ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ. παίρνουν θέση σύμφωνα με τη σειρά προσέλευσής τους. Για την φόρτιση των ανωτέρω οχημάτων, στους χώρους αυτούς καθορίζεται υποχρεωτικά τουλάχιστον μία (1) θέση αποκλειστικής χρήσης από αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά ηλεκτρικά Ε.Δ.Χ.-ΤΑΞΙ οχήματα εξωτερικής φόρτισης με εκπομπές ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ., με σημείο επαναφόρτισης Η/Ο για κάθε πέντε (5) θέσεις Ε.Δ.Χ.-ΤΑΞΙ οχημάτων και στο τέλος των συνολικών θέσεων, η οποία οριοθετείται με κατάλληλη σήμανση και διαγράμμιση. Εφόσον στους εν λόγω χώρους στάθμευσης υπάρχουν λιγότερες των πέντε (5) θέσεων, η χωροθέτηση γίνεται με κριτήριο την εν γένει χωρητικότητά τους.
3. Στα σημεία επαναφόρτισης Η/Ο των ταξί, απαγορεύεται ρητά να φορτίζουν άλλα Η/Ο.
Η επιδότηση ταξί και ελαφρών επαγγελματικών
Ανοιχτή παραμένει η πλατφόρμα kinoumeilektrika.ypen.gr, μέσω της οποίας θα υποβάλλονται οι αιτήσεις συμμετοχής στη δράση «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», που αφορά στην επιδότηση αγοράς ηλεκτροκίνητου οχήματος και φορτιστή.
Ειδικότερα, για νομικές οντότητες ανεξαρτήτου μορφής (ατομικές, ΑΕ, ΙΚΕ, ΕΕ, ΟΕ, ΕΠΕ, ΚΟΙΝΣΕΠ) και μεγέθους (πολύ μικρή, μικρή, μεσαία και μεγάλη επιχείρηση) παρέχεται η δυνατότητα επιλογής έως τριών (3) οχημάτων ή έως έξι (6), εφόσον η εταιρία διαθέτει δραστηριότητα σε νησιωτικό Δήμο. Η επιλογή των οχημάτων γίνεται από τις παρακάτω κατηγορίες:
n Αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, Λιανικής Τιμής Προ Φόρων έως 50.000€ με ποσοστό 15% και μέγιστο ποσό οικολογικού bonus τις 5.500 ευρώ
n Ηλεκτρικά δίκυκλα ή τρίκυκλα, με ποσοστό 20% επί της αξίας τους και μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ
n Αμιγώς ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα μάζας έως 3,5 τόνων , με ποσοστό 15% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (μέγιστη αξία οι 50.000 ευρώ) και μέγιστο ποσό τις 5.500 ευρώ.
Βροχή οι επιδοτήσεις
Εντυπωσιακά και πέρα από τα αναμενόμενα ήταν τα πρώτα στοιχεία. Όπως ανακοινώθηκαν από το υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το πρώτο 24ωρο λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας έγιναν δεκτές 1500 αιτήσεις με απορρόφηση παραπάνω από 1,5 εκ. ευρώ. Η πλειονότητα, βέβαια, των αιτήσεων αφορούσε σε δίκυκλα, αλλά ωστόσο έγιναν 200 αιτήσεις για αυτοκίνητα ΙΧ και ελαφρά επαγγελματικά, καθώς και οκτώ αιτήσεις για ταξί. Μιλώντας, εξάλλου, σε Ρ/Φ σταθμό η Γ.Γ. Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, τόνισε πως τα προγράμματα εγκατάστασης φορτιστών προχωρούν ταχύτατα. Μεγάλος αριθμός φορτιστών έχει ήδη τοποθετηθεί στους ΣΕΑ, ενώ όλοι οι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών θα έχουν ολοκληρώσει την υποδομή τους για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα μέχρι τέλος του έτους. Παράλληλα, και οι Δήμοι ολοκληρώνουν τη χωροθέτηση των σημείων εγκατάστασης των φορτιστών και αμέσως μετά θα ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες.