EXPO

Atak Electric: η ηλεκτρική επίθεση της Karsan

Ταξιδεύουμε μέχρι το Μόναχο της Γερμανίας, προκειμένου να παραστούμε στην εκδήλωση «Νέος Ορισμός για την Κινητικότητα» που διοργάνωσε η Karsan, αλλά και για να έχουμε μια πρώτη οδηγική επαφή με το ν
Δευ, 10/14/2019 - 14:40
Κοινοποίηση στα Social Media
Όπως αναμένεις από ένα ηλεκτρικό όχημα, η επιτάχυνση του Karsan Atak Electric είναι εντυπωσιακή.

Ταξιδεύουμε μέχρι το Μόναχο της Γερμανίας, προκειμένου να παραστούμε στην εκδήλωση «Νέος Ορισμός για την Κινητικότητα» που διοργάνωσε η Karsan, αλλά και για να έχουμε μια πρώτη οδηγική επαφή με το νέο της ηλεκτρικό λεωφορείο -το Atak Electric- στην Ακαδημία Οδήγησης της BMW, από την οποία προέρχονται τόσο ο ηλεκτροκινητήρας όσο και οι μπαταρίες του λεωφορείου.

Η έναρξη της παραγωγής του Atak Electric αναμένεται τώρα μέσα στον Αύγουστο και η τιμή του θα ξεκινάει από τις 330.000 ευρώ, ενώ για όσους το παραγγείλουν μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβριο, θα διατίθεται σε προσφορά αντί του ποσού των 310.000 ευρώ, γεγονός που βελτιώνει περαιτέρω την ήδη πολύ καλή σχέση τιμής αξίας του οχήματος. Η κατασκευή του θα γίνεται στο εργοστάσιο της Karsan στη Χασανάγκα έξω από την Προύσα, το οποίο καταλαμβάνει έκταση 200.000 τ.μ. και έχει μέγιστη ετήσια παραγωγική δυνατότητα 65.000 οχημάτων. Ο χρόνος παράδοσης του ηλεκτρικού Atak από τη στιγμή της παραγγελίας, είναι μόλις τέσσερις μήνες. «Σε συνεργασία με τη BMW, που είναι μια πρωτοπόρος μάρκα της αυτοκινητοβιομηχανίας όσον αφορά τις τεχνολογίες ηλεκτρικών οχημάτων, παράγουμε ηλεκτροκίνητες λύσεις μαζικής μεταφοράς για όλο τον κόσμο. Είμαστε ενθουσιασμένοι που λανσάρουμε το Atak Electric, πρωτοποριακό προϊόν στην αγορά, με τη μεγάλη του αυτονομία, τις μοναδικές τεχνολογίες και διαστάσεις, και με εντελώς καινούργια εμφάνιση. Μια 100% τουρκική μάρκα, γίναμε επιπλέον η πρώτη εταιρεία που ανέπτυξε και άρχισε τη μαζική παραγωγή δύο ηλεκτρικών οχημάτων σε ένα χρόνο», δήλωσε περιχαρής ο CEO της Karsan, κ. Okan Bas. Στην ερώτησή μας για το αν η Karsan επέλεξε ως συνεργάτιδα τη BMW για λόγους κύρους, το αφεντικό της τούρκικης εταιρείας απάντησε: «Σίγουρα το image παίζει σημαντικό ρόλο στο μάρκετινγκ, αλλά στόχος μας ήταν η αξιοπιστία της τεχνολογίας ηλεκτροκίνησης, καθώς το σύστημα της BMW i είναι δοκιμασμένο χρόνια τώρα στην πράξη». Μιλώντας για το τμήμα R&D (έρευνας και ανάπτυξης) της εταιρείας, το οποίο απασχολεί σήμερα περί τα 100 άτομα, ρωτήσαμε τον επικεφαλής της Karsan για το αν δουλεύουν πάνω στις τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης. «Έχουμε ξεκινήσει να ασχολούμαστε, αλλά η παραγωγή τέτοιων οχημάτων αργεί ακόμα. Χρειαζόμαστε τουλάχιστον ένα-δύο χρόνια για να παρουσιάσουμε κάποιο αυτόνομο λεωφορείο σε πρωτότυπη μορφή», απάντησε ο κ. Okan Bas.

Ξεχωριστή εμφάνιση και high-tech εσωτερικό

Μετά το τέλος της δημοσιογραφικής παρουσίασης, οδηγηθήκαμε στην πίστα για να δούμε για πρώτη φορά το νέο ηλεκτρικό λεωφορείο της Karsan. Πριν καν ασχοληθείς με τα ιδιαίτερα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του, το Atak Electric σε κερδίζει με τη μορφή του. Το σωληνωτό χαμηλού δαπέδου αμάξωμά του διαθέτει όμορφη σχεδίαση με καμπύλες γραμμές, με τις σωστά μετρημένες διαστάσεις του να το κάνουν να φαίνεται ιδιαίτερα «συμπαγές». Ξεχωρίζουν τα φωτιστικά σώματα, τα οποία είναι τεχνολογίας LED, ενώ ειδικά τα πίσω συμβάλουν τα μέγιστα στη δημιουργία μιας ξεχωριστής πίσω όψης.

Περνώντας στο εσωτερικό του Atak Electric από την μπροστινή πόρτα, της οποίας η απόσταση από το έδαφος μπορεί να πέσει μέχρι και τα 27 εκ., το πρώτο πράγμα που παρατηρείς είναι ο προσεγμένος χώρος οδήγησης, ο οποίος μπορεί να είναι μερικώς ή πλήρως απομονωμένος από τους επιβάτες. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα κάθισμα με αεροανάρτηση της ISRI οκτώ ρυθμίσεων, όπως και ένα δερμάτινο τιμόνι που θυμίζει τα αντίστοιχα των ΙΧ. Αυτό που κάνει τη διαφορά, όμως, είναι ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών, στον οποίο απεικονίζονται όλες οι βασικές πληροφορίες που αφορούν στο όχημα, όπως η κατάσταση της φόρτισης, η κατανάλωση, η αυτονομία κ.α. Ιδιαίτερα προσεγμένη είναι και η εργονομία, με τα χειριστήρια να είναι εύχρηστα και να βρίσκονται στις σωστές θέσεις και αποστάσεις από τον οδηγό. Επιτυχημένη είναι επίσης η τοποθέτηση της οθόνης αφής των 10,1 ιντσών στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, μέσω της οποίας γίνεται ο χειρισμός βασικών λειτουργιών του οχήματος. Επιπλέον, την άνεση του οδηγού φροντίζουν το σύστημα κλιματισμού των 4 kW, όπως και αυτό της θέρμανσης των 5 kW.

Ιδιαίτερα αποδοτική είναι και η διαχείριση της θερμοκρασίας του χώρου των μέχρι και 52 επιβατών (διάβασε τον σχετικό πίνακα), όπου έχει τοποθετηθεί ένα σύστημα A/C με Invertor απόδοσης 22 kW. Το air condition με αντλία θερμότητας 18 kW, εξασφαλίζει τη ζεστασιά τις κρύες ημέρες του χειμώνα, όπως και το συμπληρωματικό σύστημα θέρμανσης των 7 kW που βρίσκεται τοποθετημένο στα πλευρικά τοιχώματα του οχήματος.

Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες εξασφαλίζουν τη δημιουργία ενός ευήλιου εσωτερικού. Ο διάδρομος είναι αρκετά πλατύς για τα δεδομένα της κατηγορίας των midi λεωφορείων και είναι επενδυμένος με αντιολισθητική επιφάνεια από PVC. Σεβαστών διαστάσεων είναι τα καθίσματα επιβατών, τα οποία όμως είναι κατασκευασμένα από πλαστικό (προαιρετικά διατίθενται και με αφρώδες υλικό) και ενδεχομένως να κουράσουν σε περίπτωση μεγαλύτερων μετακινήσεων. Από την άλλη, βέβαια, όντας πλαστικά καθαρίζουν και πιο εύκολα.

Υπερπλήρης είναι ο στάνταρ εξοπλισμός, τόσο για τους επιβάτες όσο και για τον οδηγό, με τον τελευταίο να έχει στη διάθεσή του -εκτός από τα προαναφερθέντα- πίσω αισθητήρες στάθμευσης, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέπτες, κ.α. Ανάμεσα στα στοιχεία που κάνουν πιο εύκολη τη ζωή των επιβατών, ξεχωρίζουμε τις θύρες USB, τα 4 ανοιγόμενα παράθυρα, τη ράμπα εισόδου ΑμΕΑ και το σύστημα αποτροπής κλεισίματος των θυρών για λόγους ασφαλείας. Επιπλέον των παραπάνω, η Karsan έχει δημιουργήσει και τρία πακέτα: τα Luxury, Surveillance και Isolation Pack, που εμπλουτίζουν τον εξοπλισμό με στοιχεία όπως: κάμερα οπισθοπορείας, Wi-Fi router, οθόνη LCD 19 ιντσών και κάμερες παρακολούθησης του εσωτερικού.

Επιδόσεις, αυτονομία και αστική ευχρηστία

Αφού περιεργαστήκαμε το νέο Karsan Atak Electric, έφτασε η στιγμή να το οδηγήσουμε σε μία ειδικά διαμορφωμένη διαδρομή εντός του πάλαι ποτέ στρατιωτικού αεροδρομίου του Maisach, που πλέον φιλοξενεί την Ακαδημία Οδήγησης της BMW. Το λεωφορείο των 8,3 μέτρων κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα της BMW i, ο οποίος αποδίδει 115 kW σταθερής ισχύος (230 kW μέγιστη τιμή) και 1.140 Nm σταθερής ροπής (2.400 Nm μέγιστη τιμή). Ενέργεια παίρνει από πέντε μπαταρίες ιόντων λιθίου της βαυαρικής μάρκας, οι οποίες έχουν από κοινού χωρητικότητα 220 kWh (5x44 kWh). Οι μπαταρίες προσδίδουν στο όχημα μέγιστη αυτονομία μέχρι 300 χλμ. και απαιτούν για τη φόρτισή τους από τρεις μέχρι και δέκα ώρες (ανάλογα με το σύστημα φόρτισης). Επιπλέον, το σύστημα πέδησης με ανάκτηση ενέργειας δίνει στις μπαταρίες τη δυνατότητα αυτοεπαναφόρτισης έως και κατά 25%. Μάλιστα, το εν λόγω σύστημα ανάκτησης ενέργειας διαθέτει δύο λειτουργίες, για απαλό και έντονο φρενάρισμα του οχήματος. Για την εκκίνηση του ηλεκτρικού Atak δεν απαιτείται η χρήση του κλειδιού αλλά μονάχα το πάτημα του κουμπιού «Engine Start Stop». Μόλις, λοιπόν, βάλεις μπροστά τον κινητήρα και θυμηθείς το αθόρυβο του πράγματος, συνειδητοποιείς πως οδηγείς ένα όχημα μικτού βάρους 11 τόνων, το οποίο όμως έχοντας διαθέσιμη όλη τη ροπή, επιταχύνει σαν γρήγορο Ι.Χ. αυτοκίνητο.

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως, το νέο ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο της Karsan, διαθέτει μέγιστη αναρριχητική ικανότητα σε κλίση 24%. Εξαιρετική είναι η ορατότητα του οδηγού, όπως και η αίσθηση του τιμονιού, το οποίο ρυθμίζεται μέσα-έξω και πάνω-κάτω. Αυτό που, όμως, εντυπωσιάζει πραγματικά είναι το πόσο πολύ «κόβει» το τιμόνι (ακτίνα στροφής από κράσπεδο σε κράσπεδο, 6.312 χλστ.). Απροβλημάτιστη μας φάνηκε η ηλεκτρική λειτουργία του συστήματος αερανάρτησης, όπως και του συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση. Ελέγξαμε την επιτάχυνση στην ευθεία, πραγματοποιήσαμε κύκλους 360ο, αλλά και διαδοχικούς ελιγμούς και διαπιστώσαμε άψογη οδική συμπεριφορά και σταθερότητα κατά τους ελιγμούς. Αυτό που μας έκανε τη μεγαλύτερη αίσθηση, πάντως, ήταν το ότι μετά από δεκάδες σύντομους γύρους από διαδοχικούς οδηγούς, κατά τη διάρκεια των οποίων μεταφέρονταν 10-20 επιβάτες, οι μπαταρίες έχασαν μονάχα το 1% της φόρτισής τους, όταν μάλιστα εκείνη την περίοδο στη Γερμανία επικρατούσαν υψηλές θερμοκρασίες ακόμα και για τα δεδομένα της Ελλάδας. Σημειώνεται πως η Karsan προσφέρει εγγύηση 4 ετών (ή 200.000 χλμ.) για τις μπαταρίες, αλλά και 2 χρόνια (ή 200.000 χλμ.) κάλυψη για τα μηχανικά μέρη και την αντιδιαβρωτική προστασία του αμαξώματος.

Η πρόοδος της Karsan

Αξίζει να αναφερθεί πως η Karsan διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο χάρτη της παγκόσμιας αυτοκίνησης από το 1966 και ότι έχει πουλήσει μέχρι στιγμής περί τα 300.000 οχήματα διαφόρων κατηγοριών. Ξεκίνησε να κατασκευάζει επαγγελματικά οχήματα το 1981, δημιουργώντας σε συνεργασία με την Peugeot, το minibus, J9. Επί του παρόντος, παράγει το νέο ελαφρύ επαγγελματικό όχημα H350 για τη Hyundai, λεωφορεία 10, 12 και 18 μέτρων για την ιταλική Menarinibus, αλλά και τα δικά της μοντέλα Jest, Atak και Star (8μετρο πούλμαν).

Στις μέρες μας, η Karsan έχει παρουσία σε 21 χώρες παγκοσμίως (συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας) και τα λεωφορεία της κυκλοφορούν σε περίπου 85 δήμους. Μάλιστα, 35 μονάδες του πρώτου της ηλεκτρικού λεωφορείου, Jest Electric (διάβασε Τ&Τ Δεκεμβρίου 2018), πραγματοποιούν ήδη δρομολόγια σε 8 χώρες της Ευρώπης, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, καθώς ο Δήμος Ρεθύμνης το ενέταξε πρόσφατα στο στόλο του (διάβασε Τ&Τ Ιουνίου 2019). Υπενθυμίζεται, τέλος, πως την Karsan αντιπροσωπεύει στη χώρα μας η εταιρεία Mietsel S.A.