Τέσσερα φορτηγά υδρογόνου της Scania ξεκίνησαν πρόσφατα να δοκιμάζονται σε πραγματικές συνθήκες εργασίας, από τη νορβηγική εταιρεία χονδρικής πώλησης, ASKO, η οποία διαθέτει ιδιόκτητο σταθμό υδρογόνου στο Τρόντχαϊμ.
Το εν λόγω πιλοτικό πρόγραμμα θα αποτελέσει τη βάση πάνω στην οποία θα εξαχθούν συμπεράσματα που θα εφαρμοστούν στο μοντέλο παραγωγής της σουηδικής μάρκας. «Το υδρογόνο είναι μια ενδιαφέρουσα επιλογή για τις μεγάλων αποστάσεων μεταφορές με ηλεκτροκίνητα οχήματα και οι πρώτες δοκιμές δείχνουν ότι η τεχνολογία λειτουργεί επίσης καλά σε ψυχρότερα κλίματα. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε στενά τις επιδόσεις αυτών των φορτηγών. Θα ήθελα να συγχαρώ την ASKO για την πραγματοποίηση έγκαιρων και τολμηρών βημάτων για να διασφαλιστεί η προσφορά υδρογόνου που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, όπως και για την παροχή των απαραίτητων υποδομών γεμίσματος με υδρογόνο», δήλωσε η επικεφαλής μάρκετινγκ και πωλήσεων της Scania, Karin Radström.
Αυτονομία μέχρι 500 χλμ.
Σημειώνεται, πως τα υπό δοκιμή 6x2*4 φορτηγά της Scania έχουν μικτό βάρος 26+1 τόνων και διαθέτουν ηλεκτρικό κινητήρα 290 kW (389 hp), ο οποίος συνεργάζεται με κιβώτιο δύο ταχυτήτων και αποδίδει συνεχή ισχύ 210 kW (282 hp), με τη μέγιστη ροπή να ορίζεται στα 2.200 Nm. Ο κινητήρας αντλεί ηλεκτρική ενέργεια από κυψέλες καυσίμων 90 kW, οι οποίες τροφοδοτούνται με υδρογόνο από ντεπόζιτο χωρητικότητας 33 κιλών. Επιπλέον, όταν υπάρχουν υψηλές ενεργειακές ανάγκες ή προκειμένου να πραγματοποιείται η ανάκτηση της ενέργειας μέσω της πέδησης, έχουν εγκατασταθεί και μπαταρίες λιθίου 56 kWh, οι οποίες φορτίζουν μέσω ενός ενσωματωμένου βύσματος CCS των 22 kW. Η αυτονομία του υδρογονοκίνητου φορτηγού της Scania εκτιμάται στα 400 – 500 χλμ.
Εκπέμποντας μόνο νερό
Υπενθυμίζεται, πως τα υδρογονοκίνητα οχήματα είναι πλήρως ηλεκτροκίνητα, με τη διαφορά από τα λεγόμενα BEV (Battery Electric Vehicle) να έγκειται στο γεγονός πως ο ηλεκτρικός τους κινητήρας δεν παίρνει ενέργεια από μπαταρίες, αλλά από τις κυψέλες καυσίμου, όπου παράγεται ηλεκτρική ενέργεια μέσω μιας ηλεκτροχημικής διαδικασίας που χρησιμοποιεί υδρογόνο και οξυγόνο. Η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια κινεί τον ηλεκτροκινητήρα του οχήματος, το οποίο εκπέμπει μόνο καθαρό νερό.
Το μειονέκτημα της εν λόγω τεχνολογίας είναι το υψηλό κόστος των κυψελών καυσίμου, αλλά και το αυξημένο βάρος τους, ενώ ως πλεονέκτημα προβάλλεται η μεγαλύτερη αυτονομία κίνησης και ο μικρός χρόνος γεμίσματος με υδρογόνο, ο οποίος είναι αντίστοιχος με αυτόν που χρειάζεται ένα συμβατικής τεχνολογίας όχημα να φουλάρει με βενζίνη ή πετρέλαιο.